niedziela, 19 sierpnia 2012

Zaparcia

Zaparcia

Autorem artykułu jest Anna Kunigiel


Coraz więcej osób, ostatnimi czasy, cierpi na przykrą i wstydliwą dolegliwość jaką są zaparcia. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy jak niebezpieczne dla zdrowia mogą stać się permanentne kłopoty z wypróżnianiem.

Problemem, jeśli mamy zaparcia, nie jest tylko dyskomfort fizyczny jak np. ból, czy psychiczny, gdy trzeba dobierać garderobę z myślą o widocznie wzdętym brzuchu. To, co naprawdę powinno wzbudzić nasz niepokój to wpływ jaki zalegające w naszych jelitach toksyny mają na cały organizm, oraz to, czego są objawem.

Zaparcia przyczyny

Najczęstszą przyczyną zaparć jest zła dieta. Dlatego właśnie można powiedzieć, że stały się one wręcz chorobą cywilizacyjną. Źle zbilansowana dieta współczesnego człowieka ma negatywny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu i to zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Bezpośrednio w takim sensie, że nie dostarcza on w pożywieniu wszystkich niezbędnych składników odżywczych i witamin; pośrednio dlatego, że powoduje zaparcia, które przyczyniają się do wchłaniania toksyn z resztek pokarmowych prosto do krwi. Niedobór błonnika, czyli główny sprawca całego zamieszania, wraz z dużą ilością np. czerwonego mięsa, żywności przetworzonej, tłuszczy zwierzęcych, które stanowią podstawę diety wielu z nas, zwiększa ryzyko zachorowań na nowotwory dolnego odcinka układu pokarmowego. Odporność, przez zatrucie i niedożywienie (składnikowe, nie kaloryczne; czyli jakościowe, nie ilościowe) organizmu, jest mniejsza; ryzyko wzrasta.
By wyrwać się z tego błędnego koła, należy, przede wszystkim przeanalizować swe błędy dietetyczne.

Sposoby na zaparcia: wyeliminować z diety żywność przetworzoną, cukry, produkty z białej mąki, biały ryż etc., czyli wszystkie produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Powinniśmy zastąpić je produktami pełnoziarnistymi, czyli np. razowym pieczywem, ryżem brązowym lub dzikim, gruboziarnistymi kaszami etc. Wszystko, co jak najmniej przetworzone, rafinowane, jest zdrowsze.unikać produktów spożywczych z dodatkiem kakao. Zdania na temat wpływu kakao i produktów kakaowych na częstotliwość oddawania stolca i przyczynianie się do zaparć są podzielone, ale większość źródeł, czy to naukowych, czy ogólnodostępnych zaleca ograniczenie tego typu produktów jak czekolada, do absolutnego minimum.wprowadzić do diety warzywa i owoce; są bowiem bogatym źródłem błonnika, który niczym miotełka, jak mawiają w telewizyjnych reklamach wysokobłonnikowych produktów, wymiata z jelit resztki niestrawionego pokarmu. Dzieje się tak dlatego, że błonnik nie ulega procesowi trawienia i przedostaje się do jelit nienaruszony.zwiększyć aktywność fizyczną. Regularna, nawet lekka aktywność fizyczna wspomaga prace jelit poprzez ich stymulacją przez pracę mięśni, ale też lepszą wydajność organizmu w ogóle, tj. lepsze krążenie, a co za tym idzie, lepsze dotlenienie wszystkich tkanek i komórek ciała.wprowadzić do diety zdrowe tłuszcze, jak np. tłuszcz rybi, siemię lniane, oliwę z oliwek etc. Nie poleca się jednak jedzenia zwierzęcego tłuszczu (np. z czerwonych mięs, czy nabiału)zwiększyć ilość fermentowanych produktów mlecznych, tj. jogurty, kefiry, maślanka, gdyż wspomagają tworzenie się prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach.

Jeśli jednak wszystko z naszą dietą jest w porządku, a my i tak cierpimy z powodu powracających zaparć, można spróbować sposobów mechanicznych jak delikatny masaż brzucha czy lewatywa. Pomóc może też butelka soku z kiszonej kapusty wypita na czczo, lub filiżanka czarnej kawy z samego rana, przed posiłkiem. Sięgnięcie po leki przeczyszczające należy zostawić na prawie sam koniec tej walki; najpierw należy spróbować metod naturalnych. Herbatka z senesu może pomóc, ale, pomimo tego, że jest naturalnym specyfikiem ziołowym, nie należy jej nadużywać, bo uzależnia i rozleniwia jelita dokładnie tak samo jak leki chemiczne.
Gdy wypróbowaliśmy już wszystkiego, a zaparcia ciągle nawracają, powinniśmy skonsultować się z lekarzem, gdyż może być to objaw poważniejszej choroby, jak np. polipów w jelitach. Warto dodać, że często są one wynikiem nadużywania, przez dłuższy okres czasu, leków przeczyszczających. Widać teraz dokładnie, że chcąc nieumiejętnie sobie pomóc, można sobie jeszcze bardziej zaszkodzić.
Zdrowy styl życia zapobiega większości dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

Pamiętajmy, że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć.

---

Jeśli zainteresował Cię temat - odwiedź mój blog - znajdziesz tam dużo ciekawych artykułów o zdrowym odżywianiu, oczyszczaniu organizmu z toksyn, odchudzaniu i wielle innych - Polecam - czytaj na Zdrowie

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Co to jest zawał serca

Co to jest zawał serca

Autorem artykułu jest filki


Warto wiedzieć, że zawał serca może wystąpić u osoby, która nigdy wcześniej nie miała żadnych, niepokojących dolegliwości ze strony układu krążenia.

Dochodzi do niego w wyniku zamknięcia tętnicy wieńcowej, czyli tętnicy doprowadzającej krew do serca. Zamyka go pęknięta blaszka miażdżycowa.

Czy i jak możemy go rozpoznać?

Najbardziej charakterystyczne objawy zawału serca to: ból w klatce piersiowej trwający ponad 20 minut, nagła duszność i brak powietrza, zasłabnięcie, a nawet utrata przytomności. Jeśli tylko zaobserwujemy wymienione objawy u siebie czy u innych osób, jak najszybciej wezwijmy pogotowie ratunkowe. Numer telefonu: 999 lub 112.

Czy zawał możemy mieć w genach?

Nie można wykluczyć genetycznej, czyli wrodzonej skłonności do zawału serca. Niestety, jak dotąd nie ma żadnego testu diagnostycznego czy badania krwi, które pozwalałyby na wykrycie genetycznej skłonności do zawału. Jednak jego przebycie u osób z naszej najbliższej rodziny np. rodziców czy dziadków, może być sygnałem, że zaliczamy się do grupy ryzyka.

Co to jest angioplastyka wieńcowa?

Szybko wykonany zabieg angioplastyki zwiększa szanse na przeżycie zawału i szybszy powrót do pełnej sprawności. Sam zabieg nie jest bolesny poza niewielkim ukłuciem w pachwinie przy podawaniu zastrzyku znieczulającego przed nakłuciem tętnicy udowej.

Po skutecznym odetkaniu tętnicy wieńcowej od razu odczuwa się zmniejszenie bólu zawałowego w klatce piersiowej lub nawet jego całkowite ustąpienie.

Jak zażywać leki kardiologiczne?

Większość z tych leków powinno zażywać się po jedzeniu, ponieważ nie obciążają wtedy żołądka. Uwaga! Pod żadnym pozorem nie odstawiajmy ich na własną rękę.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zespół przewlekłego zmęczenia

Zespół przewlekłego zmęczenia

Autorem artykułu jest Dominika Ewa Palka


Sen jest ważnym elementem naszego życia. To dzięki niemu możemy się zrelaksować, odpocząć. Poprawia także stan intelektualny. Człowiek wypoczęty to człowiek zdrowy. A co jeśli nie potrafimy spać? Gdy czujemy się stale osłabieni? Oto kilka słów o zespole przewlekłego zmęczenia.

Zespół przewlekłego zmęczenia

Podczas snu zostaje wyłączona zostaje świadomość, przestajemy myśleć o czynnikach zewnętrznych. Długość snu zależy od wieku. Małe dzieci potrzebują go więcej. Przyjmuje się, że dorosłemu człowiekowi, aby się zregenerować potrzebne jest 7-8 godzin drzemki. Co się jednak dzieje, kiedy jest go zbyt wiele? Gdy nieustannie chce nam się spać, a w dodatku po przebudzeniu nie czujemy się wypoczęci. Każde zaburzenie w tej sferze należy przeanalizować i poszukać ewentualnych powodów. Zazwyczaj nadmiernemu zmęczeniu towarzyszy ogólne osłabienie organizmu, bóle głowy, pleców, słaba koncentracja, ogólnie rzecz ujmując brak energii i apatia. Takich objawów nie należy bagatelizować. Mogą mieć one różne podłoże: fizyczne, emocjonalne, czy psychiczne. I tak przyczyny ospałości mogą być związane z trybem życia. Wywołują je długotrwały stres, zaburzenia snu, zły sposób odżywiania, brak ćwiczeń fizycznych. Innym powodem przewlekłego zmęczenia mogą być różnego typu problemy zdrowotne jak: anemia, choroby tarczycy, infekcje wirusowe, zaburzenia odpornościowe, zaburzenia metaboliczne. W dzisiejszych czasach szczególnie często mamy do czynienia z problemami natury psychicznej jak: depresja, problemy w związkach, zburzenia emocjonalne. Okazuje się, że jeżeli wyeliminowaliśmy powyższe czynniki, lecz nadal odczuwamy brak energii może to być pewien zespół dolegliwości, który leczony dopiero całościowo przynosi poprawę. Dwie lekarki: Ginni Manserberg oraz Anne Thomson przebadały znaczną liczbę osób o powyższych objawach. Nazwały tę przypadłość: zespołem przewlekłego zmęczenia. Radzą też, co zrobić aby odzyskać radość życia i energię.

W myśl zasady: „Zmęczony organizm jest jak pojazd bez paliwa” należy dbać oto aby dostarczać organizmowi odpowiednich bodźców i nieustannie stymulować go do działania.

Podajemy kilka sposobów.

Depresja

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że to, co wydaje się być złym nastrojem i osłabieniem być może jest już depresją. Staramy się nie narzekać, utrzymywać na odpowiednim poziomie intelektualnym, ale zawsze coś nie tak. Nie odczuwamy satysfakcji z tego, co mamy, co udało nam się dokonać. W przypadku łagodnej depresji odczuwa się zmęczenie, przygnębienie i wyczerpanie. Mamy wrażenie, że w życiu nic się nie dzieje. Ta choroba może być jedną z przyczyn chronicznego zmęczenia. Warto się nad tym zastanowić i pójść do lekarza. Psycholodzy podkreślają, że pewne cechy osobowości sprzyjają depresji. Są to: perfekcjonizm, skłonność do martwienia się, nieśmiałość, niskie poczucie własnej wartości, wrażliwość na krytykę, pesymizm. Jeśli, któraś z tych cech dominuje u nas, być może czas, aby nad nią popracować. Niestety nie udało się znaleźć najskuteczniejszego sposobu leczenia tej choroby. Zazwyczaj podaje się środki farmakologiczne. Pamiętać jednak należy, że mogą one uzależniać. Ponadto mają długi cykl działania. Pierwsze objawy poprawy możemy zaobserwować dopiero po 2-3 tygodniach. Zażywanie leków ma również wiele środków ubocznych, wymaga wytrwałości i cierpliwości. Kolejnym sposobem radzenia sobie z depresją jest psychoterapia. Rozmowy na temat problemów, objawów, naszego stanu psychiki, potrafią zdziałać cuda. Ciekawą formą stosowana w leczeniu zaburzeń nastroju są też terapie komplementarne. Mogą to być: akupunktura, leczenie światłem, aromaterapia, chromoterapia, masaże. Zasady są proste nie wolno lekceważyć żadnych objawów. Każda aktywność w kierunku poprawy naszego stanu zdrowia jest dobra.

Niedobory żelaza

Żyjemy szybko i niedbale. Nie mamy czasu dobrze zjeść, zrelaksować się. Nie zastanawiamy się jakich elementów nam brakuje. Okazuje się, że coraz większa grupa kobiet cierpi na niedobór żelaza. To główny powód przewlekłego zmęczenia. Uważa się, iż 10-20% kobiet w dzisiejszych czasach ma anemię. Ludzie z niedoborem żelaza są bladzi, mają problemy z koncentracją, bywają ospali. Tym objawom towarzyszą również bóle głowy, krótki oddech. Przyczynami tego zjawiska może być zły sposób odżywania, ubogi w żelazo, albo obfite krwawienia w czasie menstruacji. Najlepszym źródłem tego składnika mineralnego jest czerwone mięso, wątróbka, jaja, tłuste ryby, brokuły czy szpinak, sezam. Można też poprawić wchłanianie żelaza poprzez spożywanie witaminy C. Warto poprawić tę sferę życia, aby zapomnieć o długim zmęczeniu i poczuć prawdziwą energię.

Zaburzenia funkcji tarczycy

Kolejnym ważnym powodem przewlekłego zmęczenia są problemy z tarczycą. Jest to niewielki gruczoł usytuowany w obrębie szyi. To ona jest odpowiedzialna za wahania poziomów energii. Jeśli czujemy się ospali, apatyczni warto udać się do lekarza w celu zbadania prawidłowego działania tarczycy. Najnowsze badania wskazują, że najczęstszą przyczyną złego funkcjonowania tego gruczołu jest niedobór jodu w organizmie. Czasem zaburzenie to może mieć podłoże genetyczne. Zbyt niski poziom tarczycy leczy się poprzez jego uzupełnianie. Warto też odwiedzać miejsca bogate w jod, czy stosować odpowiednią dietę. Witamina A ma wpływ na zmniejszenie nadczynności tarczycy, możemy ją znaleźć w marchwi, papryce, pomidorach, brokułach, morelach i brzoskwiniach. Nic jednak nie zastąpi wizyty u lekarza i wykonania odpowiednich badań krwi. Nie można bagatelizować żadnych objawów.

Sztuka opanowania stresu

W dzisiejszych czasach niemal wszyscy są zestresowani. Wahania nastroju, objadanie się albo brak apetytu, drażliwość, zapominanie, zaburzenia snu, skłonność do irytacji to tylko niektóre objawy stresu. Ich długotrwałe utrzymywanie się może prowadzić do poważnych chorób. Różnego typu poradniki prześcigają się w podawaniu cudownych recept. Warto jednak się z nimi zapoznać i niwelować dręczące uczucia. Oto kilka z nich: myślenie pozytywne, ciepła rozmowa z kimś bliskim, ćwiczenia fizyczne, rozsądne planowanie, czy zwalczanie perfekcjonizmu. Warto też wspierać się delikatnym działaniem ziół o charakterze antydepresyjnym jak: żeń-śzeń, miłorząb, melisa, rumianek. Niezastąpione są także ćwiczenia relaksujące. Być może gdy wygospodarujemy chwilę na spokojny miarowy oddech i zaczerpniemy świeżego powietrza, nasze problemy ze snem i chronicznym zmęczeniem odejdą w niepamięć.

Bliskość w związku

Okazuje się, że uczucie zmęczenia ma również związek z naszym libido. Oziębłość płciowa może wywołać spadek energii i chęci do życia. Ma ona wiele przyczyn psychicznych. Najczęściej są to nieporozumienia pomiędzy partnerami, brak rozmów, częste konflikty, stres, czy inne czynniki zewnętrzne. Czasem wystarczy wysłuchać bliską osobę, otworzyć się na zmiany. Wiele ludzi zapomina, że dobry związek jest efektem prawdziwej, cieżkiej pracy. Nie wolno bagatelizować problemów. Być może okoliczności sprawiły, że zamknęliśmy się na drugiego człowieka. Trzeba go znów odszukać, zaprzyjaźnić się z nim, odkryć go. Zróbmy coś razem, poczujmy więź, a odzyskamy dobry humor i zwalczymy zmęczenie i ospałość. Radość bycia blisko może okazać się skuteczną terapią na wszelkie smutki.

„Uzupełnianie paliwa” własnym sposobem

To tylko niektóre przyczyny przewlekłego zmęczenia i sposobów radzenia sobie z nimi. W myśl zasady „W zdrowym ciele zdrowy duch” powinniśmy szukać różnych recept na poprawienie nastoju. Zdrowy człowiek jest w stanie znieść wiele przeciwności losu, nie tracąc tym samej dużej dawki energii. Pamiętajmy więc, że pokarm, który spożywamy nie spełnia tylko kulinarnych zachcianek. To przede wszystkim „paliwo” niezbędne do prawidłowego organizmu. Lekarze proponują również wszelkiego typu ćwiczenia fizyczne. Ruch jest w stanie zdziałać cuda. Czasem, kiedy chce nam się spać i nie mamy na nic ochoty warto spróbować przewalczyć ten stan i udać się na krótki spacer. Sen, po takiej dawce dotlenienia będzie już zacznie głębszy i regenerujący. Przyczyną zmęczenia może być także zbyt częste stosowanie środków pobudzających. Koniec z alkoholem, papierosami, kawą, coca-colą czy innymi używkami. Dają one chwilowe złudzenie przypływu energii. Niestety równie szybko powodują uczucie wyczerpania, wywołują też wyrzuty sumienia. Organizm stymulowany przez środki zastępcze, nie potrafi sam wykrzesać energii, a tym samym wciąż czujemy jej niedobór.

Dominika Palka

Źródło; Ginni Mansberg, Anne Thomson „Zespół przewlekłego zmęczenia”

---

Dominika Palka

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl